Skip to main content

På Skuespillerskole i Hollywood - Sandford Meisner


-"Du må gerne sidde i Sandys stol, hvis du lover at du behandler den med respekt."

Jeg er på Sanford Meisner Center i Hollywood og benovet over æren, gør jeg noget ud af at sætte mig forsigtigt og mærke den særlige aura fra stolen og rummet.


Martin Barter, centerets kunstneriske leder og eneste faste underviser, har eskorteret mig ind i teatersalen og har anbragt mig på scenen i spotlightet, mens han selv har taget plads i salens mørke.
Stolen jeg sidder i tilhørte Sanford Meisner, som sad i denne stol og underviste mange af de store skuespillere, vi kender fra TV og film idag. Han startede sin karriere i New York. Her underviste han på The Neighborhood Playhouse i 55 år, indtil han i en alder af 89 år flyttede sin skole til Los Angeles. Han var en del af det berømte Group Theatre i 30erne og har sammen med Lee Strasberg og Stella Adler haft stor indflydelse på det naturalistiske skuespils udvikling i USA.

Nu beder Martin Barter mig om, at fortælle min historie. Jeg fortæller ham, at jeg allerede har opholdt mig to måneder i Los Angeles og har gennemgået anden del af grunduddannelsen på skolen, The Acting Corps, ikke langt herfra og at jeg der er blevet interesseret i Meisner Teknik. Jeg fortæller, at jeg derudover skriver speciale om Sanford Meisner og Michael Chekhov i forbindelse med min uddannelse som Dramalærer fra Den frie Lærerskole i Danmark.
Det går nu pludselig op for ham, at jeg er kommet for at høre hans historie og ikke søger om optagelse på hans skole. Jeg bliver derfor inviteret til at komme tilbage dagen efter til et længere interview. Dybt taknemmelig rejser jeg mig fra mesterens stol og tager afsked for at komme igen i morgen.

Marty
Udrustet med en æske chokolade og nogle relevante, velforberedte spørgsmål, besøger jeg igen Martin Barter, som bliver tiltalt Marty.
Marty var Sanford Meisners personlige assistent fra 1985 indtil hans død i 1997. Han er én ud af tre lærere, som er de eneste i verden, der er uddannet og godkendt af Meisner til at videreføre hans teknik. 

Jeg starter med at spørge om, hvorfor Repetition er så vigtig. (en øvelse hvor skuespillerne i længere tid iagttager hinanden og gentager hvad den anden siger) Svaret er, at Repetition er sproget, det fælles standpunkt som alle må lære først, før man starter processen som skuespiller. Han sammenligner det med et barn, der skal lære at tale. Repetition handler om at lytte og når man ikke sætter fokus på sig selv, men sin partner, vil der spontant opstå reaktioner, som man ikke selv har planlagt.
Marty tilføjer også, at der med tiden opstår en dybere forståelse og flere nuancer af øvelsen, som man kun kan erhverve sig ved selv at bruge Repetition i flere år.

Leave Your Self Alone
I sin bog On Acting beskriver Meisner intellektet, som skuespillerens værste fjende.
Marty forklarer, at en skuespiller ofte begår den fejl at ville have kontrol over sin adfærd og reaktioner på scenen. Ved intellektuelt at forholde sig til karakteren forsvinder spontaniteten og muligheden for at påvirke og blive påvirket af sin medspiller.
Det er lærerens job at gøre eleven opmærksom på om denne lytter til og er investeret i sin medspiller. Han siger, at egoet skal under kontrol, så det ikke stopper processen for skuespilleren.
Men Marty mener ligeledes, at dette i den grad også gælder for ham selv som lærer. Eleven skal hele tiden sættes højest og man skal passe på ikke at lade sine egne synspunkter og personlighed overtage rummet.
Medspilleren er alt for skuespilleren, for der er intet uden den anden i scenen. Der skal være nogen at forandre og blive påvirket af. Så simpelt er det, siger han.

Et liv med Sanford Meisner
I den lille forhal hænger der et billede af en yngre version af Marty i fint jakkesæt og ved siden af står Sanford Meisner lige så nydeligt klædt på. Marty fortæller stolt, at Meisner var forlover til hans bryllup. Men selv har han viet sit liv til Meisner.


Det sensitive, dog sejlivet gemyt Meisner havde, synes at gå igen i Marty. Han videregiver Meisners teknik præcis, som den blev undervist af Meisner. Dette er på trods af at Meisner selv udtrykte, at han håbede, at de vil rive det lokale teater The Neighborhood Playhouse ned, som var rammen om hans virke i New York, når han var borte.

I dag underviser hans tidligere elever i The Neighborhood Playhouse og der er ingen planer om at nedlægge det. Alex Taylor en anden af de tre godkendte lærere har sin egen skole, The Sanford Meisner Studio ligeledes i Hollywood. En anden kendt Meisner Skole er The William Esper Studio i New York, hvor flere danske skuespillere er uddannet.

Marty siger, at han godt forstår, hvad Meisner mente, men han er overbevidst om at dette er den helt rigtige tilgang til at blive den bedste skuespiller. Jeg spurgte, om han videreudviklede teknikken eller den forblev den samme.
”Sandheden er altid sandheden. Ligegyldigt hvordan verden ændrer sig, så kan man ikke udvikle på det, der er sandt. Og det er hvad Sandy underviste. Sandheden."

skrevet i 2009 af Michelle Bercon- Siden er Sanford Meisner Center lukket og Martin Barter er nu underviser på Ohio Universitet. 

Del gerne indlægget med dine venner 



Comments

Popular posts from this blog

To be or not to be - Statist

Når man er statist, er man ikke skuespiller. Man er tilstede på et filmset, et TV- set eller på en scene for at skabe liv rundt om spillet. Der er nogle klare retningslinjer for om man er statist eller spiller, hvilket handler om hvor vigtig den person du spiller er for handlingen. F.eks. hvis du har replikker, er du skuespiller.

2009 DR1 Forbrydelsen 2 - Mads og jeg er vigtige statist-efterforskere sammen med Sofie og Michael
Hvis du gerne vil være professionel skuespiller, skal du være opmærksom på, at statistarbejde ikke tæller som et skuespillerjob og helst ikke skal stå på dit CV. Hovedsageligt er det fordi statister ikke behøver at være skuespillere. Det kan virkeligheden være hvem som helst og det kræver ikke at man kan spille. I fagforbundet for skuespillere, må du heller ikke tage statistjobs pga. lønniveauet, der ikke matcher overenskomsten.
Skal man så ikke være statist?
Jo, for dælen da! Hvis du ikke har booket et professionelt job endnu og du ønsker at arbejde som skuespill…

Skuespiller i London?

Har du overvejet at finde jobs som skuespiller i udlandet? Flere muligheder åbner sig for tiden og et godt bud er at tage en tur til London. Jeg var i London første gang i 90'erne. Dengang var Stig Rossens skuespillerkarriere i fuld gang og han spillede hovedrollen i en af Londons helt store musicals Les Miserable. Siden har flere danskere startet deres skuespillerliv i der.




Følg Skuespillerblogs nye profil på Instagram


Uddannelse og kortere kurser
Der er flere måder at komme i gang på. Der er flere skoler, hvor du ligesom på Scenekunstskolerne her i Danmark kan tage en længere uddannelse. Det koster dog en del, men nogle af de bedste skoler findes i England. Der er optagelsesprøver på de fleste, hvor du bl.a. også skal op i en Shakespeare tekst.

Der er også andre muligheder. Hvis du allerede er uddannet kan det betale sig at bruge tid på at få undervisning i britisk udtale og lære nogle af de mest gængse dialekter.

Sommerferien kan også bruges til at tage på mindre skuespillerkurs…

Aktiviteter der kan føre til skuespillerjobs

Ved sidste Karriereworkshop for Skuespillere kom vi ind på, hvordan vi bedre kan planlægge vores hverdag og finde faste aktiviteter, der kan føre til mere skuespillerarbejde.
Her er en liste med gøremål, der kan holde dig beskæftiget. Der er sikkert en masse du allerede kender, men forhåbentlig er der også inspiration til at komme videre, når du føler at du er gået i stå. Tag evt. din kalender frem og lav en plan for den næste uge.

Billedet er fra kortfilmen Fri for Flemming - Se den på Ekko Shortlist og giv den en stemme
Kontakt og netværk
Tjekke castingsider for opgaver, workshops, netværksmøder og jobs (F.eks. på Spotlight, Onlincasting, IMDb, facebookgrupper, Jobscenen)Skrive mail til en skuespillerven eller andre branchevenner og lav en kaffedate. (..man kan også drikke te)Planlæg at skrive til castere, instruktører og producere . som du gerne vil arbejde med. Hvem? Hvor mange på en uge? Lav evt. en liste. og skrive opgaverne i kalenderen. Find ud af om du kender nogen, der kender …