På Skuespillerskole i Hollywood 2

Actors Bootcamp 
- Where’s my pen! brøler han, så det runger I gulvet under os. Dariush, som læreren hedder, skriver ikke med sine kuglepenne – han kaster dem efter ulydige elever.
Vi er startet på andet forløb, som hedder Boot Camp II, på The Acting Corps. De to skuespillere på scenen har misforstået opgaven. De lytter ikke til hinanden og har undladt at følge den gyldne regel, som ligger til grund for al undervisning på skolen.
- Leave your self alone, siger Dariush frustreret, for at få dem til at koncentere sig mere om deres medspillere end demselv.

Høje Idealer 
Eugene Buica er leder og grundlægger af The Acting Corps. For snart 20 år siden gav han en håndfuld skuespillere mulighed for gratis undervisning, hvis de engagerede sig i at møde op én gang om ugen i en park, hvor han ville prøve sine idéer af på dem. Hurtigt voksede interessen for at mødes oftere og med flere studerende. På kort tid havde han skabt en skole, hvor det væsentligste er at lære de studerende at være naturtro i sin adfærd på scenen samt at give dem et solidt og sundt syn på sig selv og deres karriere.

Selvom vi befinder os i Hollywood, er der ikke meget pral og glamour over stedet. Eugene ved, hvad han og hans skole står for og hans høje idealer er at spore i luften, når man træder ind. Over døren ved indgangspartiet hænger der, et stort skilt. ”Leave Your Excuses at the Door.” Som skuespiller, ved man straks hvad det handler om. Det er nemt at finde på undskyldninger for en manglende indsats. 

Eugene Buica er oprindelig fra Rumænien, men tog til USA for at studere på University of Pennsylvania. Han har læst på The Neighborhood Playhouse, Sanford Meisners skole i New York og siden hos George Shadanoff og Michael Howard. Hans tanker og metode er tidssvarende og fremadrettet. Han tror på, at vi er skabende i nuet og han mener ikke, vi skal holde os slavisk til én metode. Efter hans overbevisning er den eneste person, der virkelig kunne undervise i Meisner teknik, Meisner selv.

- De store skuespil mestre som Lee Strasberg, Stella Adler, Sanford Meisner, Michael Chekhov og Stanislavskij hører datiden til, siger han.  - Deres teknik blev forældet den dag, de forlod denne verden. Vi må bruge det, vi har lært af dem og arbejde videre med det og udvikle på det, så det giver mening og føles rigtigt for en enklte skuespiller.

Repetition
De første 4 uger af uddannelsen på The Acting Corps kaldes Boot Camp I. Her lægges grundlaget, som er at lære skuespillerne at relatere til hinanden.Her bruges Repetition, som er Sanford Meisners videreudvikling af Stanislavskijs princip om samhørighed.Samhørighed eller kontakt, som nogle kalder det, er det sociale aspekt. Dramaet bliver skabt af vores relationer til hinanden. Der er altid en vi henvender os til og ønsker at forandre.
I øvelsen skal man lære at lytte og frit følge sine impulser. Man står overfor sin scenepartner og gentager igen og igen, hvad hinanden siger, så nøjagtigt og præcist som man hører det.
Point of view hedder det næste trin. Ved at iagttage sin partner skal man nu til at finde ind til sandheden om den anden. Hvordan har han/hun det lige nu, hvad har han/hun lyst til? Hvad synes personen om dig? Det er nu tid at sætte ord på.
”Du er anspændt” og gentagelsen lyder: ”jeg er anspændt” Gentagelsen forsætter til noget nyt bliver iagttaget.
Gennem denne øvelse bliver evnen til at lytte samt lægge mærke til omgivelserne og medspillerne skærpet. Eugene Buica har skrevet i sin introduktion til The Acting Corps, Acting Technique, at når skuespilleren lader sig selv blive overrasket og rørt, vil det automatisk også overraske og røre publikum.

Idealisme og realisme
Martin Barter og Eugene Buica er begge ledere af hver deres skole i Hollywood. De kæmper lige nu med at få elever nok til deres skoler i et USA præget af omvæltning og krise.

Jeg havde en snak med Eugene om kunstnernes indflydelse i verden. Eugene er glad for USA's præsident Barrack Obama og ser krisen som positiv. Kunstnerne er med til at ændre verden og få folk til at se på sig selv. Det er nu, hvor vi har det svært, at vi har nogle vigtige historier at fortælle. Han er ikke bekymret.

Denne krise er sund og det det er på tide at vi får set på os selv og vendt vores prioriteringer.
Selvom de to skoleledere virker til at have meget tilfælles, mærker jeg en altafgørende forskel.
Marty lever Sanford Meisners liv videre, mens Eugene skaber sit eget. På Sanford Meisner Center, lever man videre i Meisners ånd og intet skal laves om, fordi Sanford Meisners teknik er evigt brugbar og ifølge Barter, så gennemarbejdet, at der ikke er noget at ændre eller udvikle på.
For Eugene handler det ikke om hvem, men om hvad. Det der fungerer!Undervisningen på The Acting Corps er også præget af Michael Chekhov, der var elev af Stanislavskij. Atmosfære og Psykologiske Gestus er sammen med Repetition en stor del af undervisningen.

Både Barter og Buica vil tjene kunsten. Ingen af dem gør det udelukkende for pengenes skyld. De har begge et budskab. De brænder for skuespillet og for at undervise deres skuespillere til selvstændigt at blive herrer over deres erhverv. Der bliver ikke malet med lyserødt, men tegnet et realistisk billede af hverdagen i Hollywood og hvad der forventes af en skuespiller.

Skrevet af Michelle Bercon i 2009. Eugene Buica er stadig leder af en af Hollywoods mest populære skoler The Acting Corps. Han er aktiv blogger, producer og TV acting coach. Læs hans blog her:  https://www.theactingcorps.com/blog/



Comments