3 aktiviteter, der får tingene til at ske!!




Der er stille på landets scener, og der er privilegeret få skuespillere, der bliver hyret til større produktioner for tiden. Jeg har valgt, at bruge min tid på, at skrive på min blog, for at skabe netværk og bruge mine kreative evner på noget, jeg også godt kan lide. Det føles rart at have noget at dele med andre. 

Her er 3 ting du kan begynde på I dag, som kan udvide dine chancer for at blive set og få din ØNSKEROLLE. 



Gør det let for castere og andre producenter at finde dig.  Det er, som du sikker ved, vigtigt, at du er synlig på internettet. Men har du styr på hvad, der ligger derude, og hvordan du bliver præsenteret?

Start med at google  -  dit navn + skuespiller. Find ud af om du er præsenteret som du gerne vil, som skuespiller og tjek om dit CV er opdateret. Hvis du har et showreel, vil det være genialt, at det er noget af første de andre ser, når de googler dit navn. Måske har du flere profiler på castingsider, som skal opdateres. Og hvis nogle af siderne ikke har givet afkast i mange år, kan du overveje om, de skal slettes. 

Lav også et kvalitetstjek. Hvad er der ellers på nettet omkring dig og er det, det rette indtryk, som du giver? Måske kommer der gamle billeder eller klip op, som ikke præsenterer dig, som den skuespiller du er nu. Den bedste måde at sortere på er ved at sætte sig i casterens stol og forstille dig, hvad de ser. De har som oftest travlt og vil umiddelbart kun se det første, der popper op. Ligesom de også kun ser starten af dit showreel, er det vigtig, at det første de ser, er det bedste. (I et showreel skal dit første klip også altid være det bedste... gem det aldrig til sidst!)



Åh, det er så svært. For jeg vil jo bare gerne have en rolle!! I know.. men uden de andre kommer man desværre ikke langt. Så hvordan bruger man sit netværk på en god måde eller skaber et? 

Jeg synes personligt, at det er en af de sværeste ting. Jeg er introvert og ville ønske, at de andre bare kom til mig. Så jeg har alle de der tanker om, at de andre har nok i sig selv og sikkert ikke gider at høre fra mig. Uanset om det er sandt eller ej, så må jeg i gang.

Her er mine idéer til at holde netværket vedlige eller skabe nye bekendtskaber. 

  • Find ud af hvad du kan bidrage med til en produktion eller et projekt. Har du en god idé til en produktion, har du en særlig ekspertise eller kender du de rette folk at tage med ind i et projekt? Og hvad brænder du mest for at lave?
  • Lav en liste over folk du gerne vil arbejde sammen med. Både folk du kender og dine idoler. Find så ud af hvordan du kontakter dem.
  • Start med at skrive uformelt til dem du kender allerbedst på listen. Spørg dem om hvordan det går, og hvad de laver for tiden. Øv dig i at give udtryk, for hvad du drømmer om at lave og hvem du kunne tænke dig at arbejde sammen med. Forsæt derefter med de næste på listen.
  • KOM MED GOD ENERGI!! Hvis du er meget ulykkelig over din situation, så prøv at få vendt negativitet til positiv handling. Et samarbejde dør hurtigt, hvis der ikke er en opløftende energi fra starten. Læs dette indlæg - Frigør energi til at når din drøm 
  • Brug de sociale medier til at skabe kontakt til andre. Opret eventuelt en gruppe, som har de sammer interesser og udfordringer. Et tip er at holde medlemstallet nede i disse grupper. I mindre grupper er der mere sparring og nærvær. 
  • Lav en fredagsbar for branchefolk. 
  • Meld dig til et kursus, hvor der kommer andre skuespillere, du kan sparre med. 
  • Vær åben for alle, der kommer i din retning, for man ved aldrig, hvem de kan blive... 



Det bedste du kan gøre for dig selv og din karriere, er at tage skeen i egen hånd og begynde at producere dit eget. Hvorfor ikke gå i gang med dit eget show eller din egen forestilling, hvor du får lov at spille den eller de roller du drømmer mest om? Det kunne også være en kortfilm eller en TV serie. 
Hvis du kigger dig omkring, er det faktisk dem der laver deres eget, der har mest succes eller som har mest arbejde.

Hvis du er i tvivl så prøv at lave denne øvelse:

1. SKRIV 5 GODE GRUNDE TIL AT DU IKKE SKAL LAVE DIT EGET.
2. SKRIV 5 GODE GRUNDE TIL AT DU SKULLE LAVE DIT EGET?

Kig derefter på listerne og spørg dig selv, om hvilken liste giver mest mening for dig og din karriere. 

Hjælp til at komme igang: 

1) lav en brainstorm på alle de idéer du kan drømme om. Husk alt må komme med, særligt de vilde og utopiske idéer. Hav evt. en notesbog med i lommen, så du kan skrive idéerne ned når de opstår.
2) start i det små - prøv at lave små videoer eller sketches først. Når du er fortrolig med mediet kan du udvide og skrive større ting. 
3) smid kritikeren for døren - der skal hul igennem til kreativiteten og den rette idé. Dette kræver  meget ofte flere forsøg. Derfor skal du fortsætte med skrive på dine idéer også selvom idéerne synes banale eller kødløse i starten. Guldet skal nok komme til den der holder ud :-)





Jeg vil gerne høre fra dig :-) 

Har du spørgsmål eller oplevelser du gerne vil dele?

Er der emner og indlæg, der vil være relevant for dig at læse om på Skuespillerblog?

Find mig på instagram @missbercon 

eller skriv en mail til mail@michellebercon.com. 

Hav en skøn uge 

Michelle :-)


FÅ PERSONLIG VEJLEDNING

Jeg ved om nogen, at det er svært at finde rundt i teknikker, råd og muligheder. Med mange års erfaring både som skuespiller og som skuespillercoach vil jeg meget gerne hjælpe dig på vej.

Hos mig har du mulighed for at få vejledning omkring din karriere og sparring ved dine egne  projekter, skuespiltræning som gruppe og hjælp til optagelsesprøver.

Gennem de sidste 25 år har jeg fået erfaring med fysisk teater, Michael Chekhov, Shakespeare, filmskuespil, Meisnerteknik og Method Acting. Primært bruger jeg Michael Chekhovs teknikker med et dryp af andre metoder i min undervisning. Jeg tager 100% udgangspunkt i den studerende og dennes udvikling.

Flere af mine elever er kommet ind på skolespillerskoler, men for mig betyder det allermest, at du kan mærke, at du udvikler dig i en positiv retning, og at du fornemmer styrken ved at have fat i den lange ende selv. 

Skriv til mail@michellebercon.com

SKUESPILLERHJEMMESIDE 

INSTAGRAM





SKUESPILLER
Michelle er lige nu aktuel i TV serien Sunday, der går på Yousee's kanal og streaming tjeneste Xee. Her spiller hun bl.a. sammen med Melvin Kakooza, Lars Hjortshøj, Esben Dalsgard og Anders Brink

Comments