Find din tekst til audition på skuespillerskoler


At finde en tekst til en audition, kan godt være udfordrende. Her er noget hjælp til at vælge og finde en rette monolog eller dialog. 

Monolog eller dialog

Vælg en karakter og en tekst, du kan identificere dig med og som du forstår. Rollen behøver ikke at ligne dig, men det er en god idé at vælge en der er samme køn og nogenlunde på din egen alder. Teksten skal sige dig noget og du skal have lyst til at spille den. På den måde bliver det sjovt at arbejde med den, hvilket vil smitte af på din fremvisning til prøven.

Ved monloger er det godt at være opmærksom på om, at der skal være en dramatisk kurve. Din karakter skal helst opleve nogle skift, så det bliver spændende at se dig fremføre det. Det kan være han eller hun opdager noget eller beslutter sig for noget eller ændrer mening..  

I en dialog skal du også lede efter det dramatiske, men der er sammenspillet også med til at skabe dynamik og skift. Det er klart mere udfordrende at få en monolog til at fungere godt.

Find din tekst
De fleste klassiske teaterstykker, som er blevet opført i Danmark findes på biblioteket - f.eks. stykker af Anton Tjekov, August Strindberg, Tennessee Williams, Ludvig Holberg og Henrik Ibsen m.fl.

For at finde nyere teaterstykker, kan du evt. tjekke de teaterforestillinger, der går i teatret lige nu, måske er der noget, du finder interessant. Prøve kontakte teatret eller manuskript forfatteren, hvis denne er dansk. Angående filmmanuskripter, kan flere søges på nettet og man kan i nogle tilfælde være heldig, ved spørge instruktøren eller produktionsselskabet via mail. 

Der findes flere engelske monologsamlinger i bogform end danske, derfor kan det anbefales at man kan få fat i en af dem. Der er ofte monologer i fra stykker, som er oversat og opført i Danmark. Søg evt. på nettet efter gode monologer til optagelsesprøver både på dansk og engelsk. Hvis de er engelske, skal du selvfølgelig finde den danske udgave. Forlaget drama har udgivet de fleste teaterstykker herhjemme og de kan oftes findes på biblioteket.

Du skal læse hele manuskriptet!
Når du har fundet en monolog, skal du have hele manuskriptet. Det er ikke nok at have den korte tekst du skal fremføre, for det gælder om at vide så meget som muligt om din karakter.


Hvem er jeg? 
Mit navn er Michelle Berçon, og jeg er uddannet underviser, skuespillercoach og skuespiller. Gennem de sidste 10 år har jeg hjulpet flere skuespillere i gang med deres karrierer. Jeg tror på, at du kan meget mere, end du tror, og jeg ved at med de rette værktøjer, kan du komme i gang med det, som kan tage dig til det næste niveau af din skuespillerkarriere, hvad enten du er godt i gang eller lige begyndt. 

Du kan læse mere om min baggrund og dine muligheder for at få kvalificeret hjælp og undervisning på min hjemmeside. michellebercon.com

På skuespillerblog og på min instagram kan du finde gode tips og coachende opgaver til at få sat vind i sejlene. Jeg lover at dele mine bedste tanker og tips med dig fortsat. 

Links:

Michelle på IMDb:  

Hav en god uge. 

De bedste hilsner, 

Michelle Berçon :-)

Comments