Kunsten at takle afslag



"Vi har fundet en anden til rollen" eller bare.. tavshed - ingen tilbagemelding... Du har nok allerede prøvet at give alt du har til en casting eller jobsamtale og få afslag. Eller at du, efter alle dine anstrengelser, ikke hører tilbage fra dem."


Jeg har fået mange afslag.. sidste gang havde jeg fået hovedrollen i en kortfilm, lært alle replikker og havde arbejdet med karakteren, hvorefter jeg fik en mail om at de havde fundet en skuespiller, som passede bedre i udseende til rollen, fordi hun var ældre og at de undskyldte mange gange.
Der var ikke så meget, jeg kunne gøre, andet end at acceptere stikket i hjertet over ikke at få leveret det, som jeg havde glædet mig til. 

I sommers havde jeg fået en rolle, hvor jeg skulle spille receptionist en svensk spillefilm. Jeg sad på location på et Hostel i København og ventede fra kl. 21.00 - 03.00 om natten på, at vi skulle skyde min scene, som egentlig var planlagt til kl. 23.00.
Jeg havde talt scenen igennem med instruktøren, var blevet miket up, var i kostume og det hele. Pludselig får instruktøren den idé, at han vil spørge den rigtige receptionist om han vil prøve at lave scenen. Så jeg måtte af med mikrofonen og se på at de spillede scenen uden mig. Efter første take, spurgte jeg pænt, men ret bestemt om jeg godt måtte tage hjem og sove. Egentlig havde jeg lyst til at skabe mig sindsygt og råbe TAK FOR LORT, IDIOTER!!! Men det ville der ikke komme noget godt ud af. Så jeg samlede istedet mine ting og sagde pænt farvel med til alle på nær instruktøren, som havde trukket sig tilbage ude af syne. 

Sagen er, desværre, at det er the name of the game.. og at vi må finde måder at acceptere eller forvandle disse mærkelige situationer og komme videre med selvfølelsen i orden. Jeg er langt fra den eneste, der har oplevet disse ting. 

Efter episoden i med den svenske instruktør fik jeg nedfældet en ønskeliste over omstændigheder ved det perfekte skuespillerjob. Jeg vidste i hvert fald, at jeg ikke skulle arbejde for ham igen. Men istedet for at fokusere på det jeg ikke ville, vendte jeg det om og prøvede at forstille mig hvad jeg gerne vil opleve. 

Det er afgørende at lære at takle afslag som skuespiller. Hovedregel er i virkeligeheden at lære, at det handler ikke om dig. Det er umuligt at være egocentrisk som skuespiller. Enten passer du til projektet eller også gør en anden og det handler ikke om din præstation eller om hvad du kunne gøre bedre. Hvis du ikke får rollen, så er det fordi, der var en anden der passede til den.. Når du får rollen handler det igen ikke om dig, det handler om projektet som helhed og den karakter du spiller. 

Derfor skal du lære ikke at tage det personligt. Men det er svært, jeg ved det. Jeg har tit være nr. 2 til en rolle og det er møgirriterende.. 
Det betyder dog ikke, at jeg er en dårlig skuespiller eller at jeg ikke er noget værd som person. Det betyder heller ikke, at jeg er den evige nr. 2. for jeg har haft roller og der kommer også roller til mig, som passer perfekte til mig. Forhåbentlig bliver det som jeg planlagde i sommers med min ønskeliste, hvor omstændighederne er helt fantastiske. 


Tips til at klare afslag.
  • Det handler ikke om mig, men om rollen og projektet. 
  • Et afslag er ikke en vurdering af mit værd eller talent.
  • Det er ok at være ked af det, for kunne have været fedt, men jeg er stadig ok og der findes andre jobs.
  • I det mindste kom jeg til casting og nu har jeg mødt casteren. Det kan være at casteren har en anden rolle, som passer bedre til mig
  • Rejection is Gods protection.. Måske ville det slet have fungereret for mig i den sammenhæng og der er noget andet på vej, der er langt bedre.
  • Sørg for at, der er andre ting i livet, der skaber lykke og glæde. En skuespillerkarriere er fyldt med emotionelle ture, som sjældent skaber harmoni og lykke, derfor er det godt at have andre ting at fokusere på. 
  • Hav et godt netværk med dejlige mennesker, der kan støtte dig og forstår dig. Vær samtidig en god støtte for andre. 
  • Spørg dig selv, hvad du kan lære af situationen og bliv endnu skarpere til næste gang. 
  • Hav altid egne projekter igang, hvor du med sikkerhed har en rolle. Det giver en god selvfølelse at være i gang med dit eget projekt, så har du også noget at fortælle om, hvis nogen spørger. 
Vær med til at at præge indlæggene
Jeg håber, du kan bruge indlægget og at du kommer godt videre med din drømmekarriere. Skulle du have lyst til at dele dine oplevelser eller har du et godt forslag til et indlæg, er du meget velkommen til at kontakte mig på mail@michellebercon.com

De bedste tanker fra Michelle

Professionel karrierevejledning og skuespilundervisning til dig, der ønsker at arbejde seriøst med din skuespillerkarriere. Giv dig selv muligheden for at følge din drøm om en succesfuld karriere i Danmark eller i udlandet.

Del indlægget med dine venner på facebook




Comments