Lav en video der bliver set



I denne uge er jeg gået i gang med at klippe en ny showreel. Jeg har samlet det materiale som er nyest. Nu skal jeg bare have fundet de rette klip, som jeg synes repræsenterer mig bedst... MEN... 

Er en showreel egentlig nødvendig? Nej, det er faktisk slet ikke sikkert. 

Det vigtigste er, at du kan præsentere dig for castere og være den skuespiller, de leder efter. 

Hvis du ikke synes, at din showreel får nogen respons eller ikke virker, så er det måske på tide at gøre helt andet. Det kan også være at du er ny og ikke har materiale, der præsenterer dit talent på allerbedste vis. 

Effekten af et godt grin

Vi har en verden af muligheder for at præsentere os for castere, men der er mange, der ikke benytter sig af det. Hvorfor ved jeg ikke. Måske er det frygt for hvad andre vil tænke, eller en gammel overbevisning om at det er svært og finde ud af det tekniske omkring det. Eller bare frygt for... succes?

I sommeren 2012 havde jeg endnu ikke rigtig haft en rolle i en professionel produktion, andet end mindre roller og statistopgaver. Efter at have undervist et morgenhold i skuespillertræning på Vesterbro sad jeg på en café og lavede notater, da jeg fik en sjov idé. Jeg havde set en masse amerikanske videoer om selvudvikling og selvom budskaberne var gode, synes jeg også der var noget komisk over personlighederne, der gennem skærmen har til opgave at hjælpe folk til en sundere liv. 

Så jeg opfandt Amazing Macy - the healing voice. Hun var Amerikaner og havde opdaget, at lyden det danske sprog havde en helende effekt på hendes fobier. Så jeg lavede nogle videoer, hvor hun på engelsk påstod, at hun havde lært flydende dansk, for at kunne heale verdens befolkning for deres fobier. Joken var så, at hun slet ikke kunne dansk, hvilket de mange kommentarer til videoen også påvsier.

Videoen var ekstremt hjemmelavet, men alligevel gik den viralt, fordi mange og særligt journalist David Guldager fra TV2 troede, at hun var en virkelig Amerikansk kvinde. Derefter blev den blandt andet spillet i radioen og så begyndte jeg at få jobs som skuespiller. Den video har givet mig flere jobs end mit ellers så gode showreel. Det er værd at tænke over... 


"Så kan du få en idé og har du en time eller to,
 så er alternativet til en showreel at lave en sjov 
eller på anden måde vedkommende video. 
Det kan have større effekt på din karriere end du tror." 


Den rette idé.

Idéer kommer til os hele tiden til. Tit får de ikke lov til at leve, fordi vi kan være lidt for hurtige til at dømme og kritisere dem. I stedet for bør du skrive alle idéer, der kommer ned og tillade dig selv at udvikle lidt på dem og så selvom de ikke er helt gode. På et tidspunkt vil idéerne blive bedre og mere brugbare. Der skal ligesom hul igennem for at de begynder at flyde.. 

Den rette showreel

Har du derimod lyst at lave en god showreel, så husk at castere sjældent ser det hele, hvilket er grunden til du altid skal starte med det bedste klip du har. Læs mere om at lave din egen showreel her.



Jeg vil gerne høre fra dig og høre dine tanker om livet som skuespiller :-) 

Hvilke erfaringer har du med emnet? Har du oplevelser du gerne vil dele?

Er der emner og indlæg, der vil være relevant for dig at læse om på Skuespillerblog?

Find mig på instagram/missbercon  , facebook/missbercon eller skriv en mail til mail@michellebercon.com. 

Hav en skøn uge, 

Michelle :-)


FÅ PERSONLIG VEJLEDNING

Jeg ved om nogen, at det er svært at finde rundt i teknikker, råd og muligheder. Med mange års erfaring både som skuespiller og som skuespillercoach vil jeg meget gerne hjælpe dig på vej.

Hos mig har du mulighed for at få vejledning omkring din karriere og sparring ved dine egne  projekter, skuespiltræning som gruppe og hjælp til optagelsesprøver.

Jeg er uddannet underviser og projektleder. Som skuespiller har jeg gennem de sidste 20 år fået erfaring med fysisk teater, Michael Chekhov, Shakespeare, filmskuespil, Meisnerteknik og Method Acting. Jeg er en meget intuitiv underviser, der tager 100% udgangspunkt i dig og din udvikling.

Flere af mine elever er kommet ind på skolespillerskoler, men for mig betyder det allermest, at du kan mærke, at du udvikler dig i en positiv retning, og at du fornemmer styrken ved at have fat i den lange ende selv. 

Læs mere her

Skriv til mail@michellebercon.com

SKUESPILLERHJEMMESIDE 

INSTAGRAM




SKUESPILLER
Michelle er lige nu aktuel i TV serien Sunday, der går på Yousee's kanal og streaming tjeneste Xee. Her spiller hun bl.a. sammen med Melvin Kakooza, Lars Hjortshøj, Esben Dalsgard og Anders Brink



Comments